söndag 16 februari 2020

En mästerpionist har lämnat jordelivet



Idag nåddes jag av det sorgliga beskedet att vår store pionodlaren Hermann Krupke somnat in den 11 februari. Han är sörjd o saknad av många, utöver den närmsta familjen, bland oss som mött Hermann genom pionintresset.

Själv hade jag turen att få möta honom vid ett par gånger vid Guldsmedsgården, i Ljung där han hade en enastående fin pionodling med hundratals olika sorter pioner. Att få se den underbara blomsterprakten o få sällskap av Hermann som livligt berättade om pionens härkomst, skönhet o kännetecken var fantastiskt. Han var lika intresserad av min lilla samling och mina pionval, som sin egna gigantiska. När man ställde frågan - vilken är din favoritpion fick jag svaret
- "Alla! Varje pion har en charm o skönhet som tilltalar mig".

Han skrev boken "Min passion för Pioner" som jag nämnt flera gånger, som till stor del gav mitt fördjupade intresse för pioner. Där fick man också en inblick om hur det hela började med trädgårdsintresse, flytten i ungdomsåren från Tyskland till Sverige och sedermera uppbyggandet av en egen handelsträdgård med speciell inriktning på pioner. Flera tidningsartiklar har skrivits om hans gedigna arbete o det var på så sätt jag fick kännedom om att det fanns en svensk odlare. Det var värt varenda mil att få åka till Guldsmedsgården o få se odlingen. Han var hedersmedlem i Svenska Pionsällskapet o det har berättats att han vid flera tillfällen kom till vår monter på Trädgårdsmässan i Älvsjö o med glädje delade med sig av sin kunskap.

Framförallt tog Hermann fram flera egna pionsorter som blivit väldigt uppskattade över hela världen som t.ex Christina, Svarte Petter, Livia, Björn-Olof, Angelica mfl. Flera av hans pioner blev uppkallade av familjemedlemmarnas namn. Det var med ödmjukhet o värme som han berättade om hur både pionen o namnen kommit till. I min trädgård finns några av Hermanns pioner, men ändå finns flera på önskelistan och jag hoppas det kommer finnas möjligheter att hitta dem framöver på Guldsmedsgården.

Han deltog i att skapa offentliga platser med sina pioner och från sin odling. Pionterassen i Annelundsparken i Borås och pionsamlingen på Julita gård, Katrineholm. Varje år firades midsommar vid Guldsmedsgården och det samlades många människor för att beundra midsommarstången prydd med massor av pioner. Hermann var mycket vänlig, generös o ville verkligen sprida sin kunskap, glädje och passionen för pioner.

Vi är många pionadepter som vill fortsätta i Hermann Krupkes anda - dela glädje, kunskap o råd
- med Passion för pioner!














1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera