lördag 15 februari 2020

RÖDA PIONER ÄR INTE ALLTID RÖDA

I förra inlägget nämner jag skillnader mellan röda nyanser. I begynnelsen av mitt intresse för pioner tänkte jag att "jag ska köpa EN vit, en rosa o en röd pion". Men då hade jag inte kännedom om att jag skulle möta hundratals olika sorter pioner - utav varje färg. Då hade jag inte en aning om att det även fanns gula o aprikos o lila. Och det har blivit några fler än en av varje färg.

Det har varit ett stort nöje att bekanta sig med den ena pionen efter den andra o upptäcka sköneheten i varje sort. Med pioner blir man aldrig fullärd o det är jag så glad över!

Det är också roligt att kunna delge andra pionälskare det jag kan o kanske stött på som ett problem. Hit hör "en röd pion" eftersom de kan vara med massor av olika nyanser o inte alls se röda ut-fastän det står det på skylten. När jag började satsa på pioner så fanns det inte speciella pionböcker att tillgå. Först i början på 2000-talet gav svenske piongurun ut "Min passion för pioner" som jag köpte o den har varit min pionbibel i många år. Det fanns ibland artiklar i trädgårdstidningar som jag lusläste o sparade namnen i ett anteckningsblock. Men det fanns inte bilder på alla pioner som nämndes o ibland var bilderna ganska suddiga o tagna på långt avstånd så man fick inte så bra uppfattning om pionens riktiga utseende ändå.

Mina foton som jag visar är aldrig photoshoppade - utan visar pionen såsom den ser ut så nära verkligheten som möjligt. Jag använder både mobil o systemkamera och tar foton både morgon, eftermiddag o kväll i den mån jag hinner med. Bloggen skriver jag på datorn o det kanske kan bli något lite mörkare färgnyans i datorn än i verkligheten. Jag försöker välja de foton som är närmast verkligheten.



Röda, rödlila, röd med blåa inslag

En som jag tidigt ville köpa hette 'Amerikansk röd' o hittade på Guldsmedsgårdens handelsträdgård i  Ljung. Detta var en klassisk pion som jag hittat o läst om i en tidningsartikel. Den beskrevs som "röd" o jag längtade efter att få se den blomma. Det blev lite förvånad min när jag möttes av denna röda färg:

'Amerikansk röd'
Foto Ann-Sofie B Fallgren

Men pionen var så vacker så den fick självklart stanna! Och så fortsatte jag leta efter "en röd" pion. Då blev det en 'Blaze' (reg 1973 Orville W Fay) och här kan man säga att den är 'röd'. En varm klarröd nyans som håller sig fint under hela blomningsperioden.

'Blaze' Foto Ann-Sofie B Fallgren


Samtidigt hittade jag ytterligare en mörkröd i trädgårdsbutiken nämligen en 'Karl Rosenfield' (reg 1908, Rosenfield). I beskrivningar jag läst stod det "blodröd" - men det stämde inte så bra när den väl blommade.....Men det var korrekt pionsort. Det var beskrivningen som var felaktig. Så här ska Karl Rosenfield se ut helt enkelt. Efter dessa inköp av "röda" pioner förstod jag att det gällde att läsa o hitta flera bilder på varje sort vilket självklart blivit enklare med internet. Men, man får tänka på att bilder kan vara photoshoppade o därför ska du titta på flera olika odlares bilder.

'Karl Rosenfield', Foto Ann-Sofie B Fallgren

Denna färgen som beskrevs "blodröd" kallar jag "mörkt rosalila" eller "rödlila". Denna röda färgen har blått i sig o får därför denna färgtonen som drar mer åt det rosalila hållet. Dessutom bleknar denna ganska mycket o då ser den väldigt rosa ut. Dessutom tillhör Karl Rosenfield den sortens pion som ibland får enkla blommor, ibland fyllda - beroende på hur föregående år varit. Det kan vara både och på samma buske. Men oftast blir det mer fyllda blommor när det blivit ett par år gammal.

'Karl Rosenfield', fylld blomma. Foto Ann-Sofie B Fallgren


Ett annat exempel på den rödlila nyansens, som beskrivs som röd pion är 'Felix Crousse' (reg 1881, Crousse). När denna köptes hade jag hittat ett par böcker som visade bättre foton så jag var beredd på att det inte var en "röd".


'Felix Crousse', Foto Ann-Sofie B Fallgren



Klarröda, röda med gult inslag

Jag tycker att dessa klarröda pioner har inslag av gult o blir åt orangeröda hållet, 
om du tänker dig brandbilsröd så är det den nyansen jag har i åtanken. 'Command Performance' (reg. 1996 Hollingsworthh) är ett exempel på "brandbilsröd" färg. Denna bleknar väldigt mycket o avslutar blomningen i svagt rosa. En del pioner är framtagna o motiveras till köp eftersom de bleknar o skiftar i färg under tiden de blir mogna. 


Foto Ann-Sofie B Fallgren



'Lorelei' (reg 1996 Hollingsworth) är just den sortens pion som säljs för att den bleknar så väldigt vackert. Det är nästan som att man har flera olika sorters pioner i rabatten - men det är "bara en Lorelei". 

Lorelei när den börjar blomma



Lorelei när den blommat någon dag o skiftar till aprikos-rosa




Klarröda med mörkare nyanser

Pionen 'Henry Bockstoce' (reg 1955 Bockstoce) beskrivs som "kardinalröd". Det kan vara väldigt svårt att beskriva nyanser eftersom det skiljer mellan person, kultur och länder. Kardinalröd har den fått utav påvens röda mössa. Jag är inte så välbekant just med en påves klädsel men förstod efter lite efterforskning att det borde vara en orangeröd färgnyans. Om du tänker dig klarröd så är Henry Bockstoce en fullträff o min favorit - stabil, mycket stora blommor som håller sig länge o skiftar inte i nyansen heller.
'Henry Bockstoce' Foto: Ann-Sofie B Fallgren

En annan som klarröd är sorten är 'Carol' (reg 1955, Bockstoce). Fantastisk vacker, tätt med kronblad o påminner om en ros. Färgen bleknar inte utan håller sig lika fin under hela blomningen.

'Carol' Foto Ann-Sofie B Fallgren


'Diana Parks' (reg 1942, Bockstoce) har även den en klar röd nyans. Den håller färgen väldigt bra genom hela blomningen. Det är samma odlare som försökt hitta en angenäm röd färg i Henry Bockstoce, Carol och Diana Parks. De är snarlika men ändå skiljer sig åt.


'Diana Parks' bleknar inte under blomningen. Foto Ann-Sofie B Fallgren


Mörkare nyans av klarröda

'Paul M Wild' (reg 1964 Wild&Son)  beskriv som rubinröd i flera böcker. Jag tycker även denna är klarröd fast en mörkare nyans än de som är presenterade här ovan. Den håller den röda nyansen hela blomningsperioden.

'Paul M Wild' Foto Ann-Sofie B Fallgren


En klarröd som däremot bleknar ganska mycket är 'Many Happy Returns' (reg 1986 Hollingsworth).

'Many Happry Returns' precis nyöppnad. Foto Ann-Sofie B Fallgren

Efter någon dag övergår den röda nyansen till mörkrosa. Foto Ann-Sofie B Fallgren


'Ole Faithful' (reg. 1964, Glasscock) är en av de mörkröda sorterna. Men den bleknar mycket efterhand o blir snarast rosa i slutet av blomningen. Det är ganska sällan som odlare beskriver att pionen bleknar så det kan bli en överraskning. Just denna pionen växer där den får skugga vid middagstid så den har inte utsatts extremt mycket utav solen.


'Ole Faithful' med ett par dagars mellanrum utav samma blomma. Foto Ann-Sofie B Fallgren


En av mina favoriter bland de mörkare klarröda är 'Red Charm' (reg 1954 Glasscock). Underbar pion med vacker form o varmt klarröd färg. Färgen håller sig hela blomningsperioden. Blomman är mycket stor o det räcker med en blomma i vasen.

'Red Charm' Foto Ann-Sofie B Fallgren


'Philippe Rivoire' (reg 1911, Riviere) beskrivs som "karminröd" vilket jag tycker är ganska mörkröd färgnyans. 
'Philippe Rivoire' Foto Ann-Sofie B Fallgren


Magenta röd anges som färgnyans ganska ofta

Ja, "magentaröd" är en vanligt förekommande beskrivning över vilken röd nyans det handlar om.
Pionen 'Louis Van Houtte' (reg 1867, Calot) är ett exempel. Själv tycker jag att detta är en rödlila nyans. Många vita pioner har "magentaröda streck" på kronbladen som du kan se nedan.

'Louis Van Houtte' Foto Ann-Sofie B Fallgren


'Vanilla Twist' (reg 1995, R Klehm) har inslag av magenta röda streck på kronbladen. Det blir en väldigt fin kombination att samplantera de rödlila och vita med rödlila streck.

'Vanilla Twist' Foto Ann-Sofie B Fallgren


Åt vinröda hållet, röda med bruna inslag

Och sedan följde andra röda som jag tycker vara mer vinröda. En som beskrivs som 'hallonröd' är 'White Cap' (reg 1956, Winchell). Jag brukar säga "vinröd", men det är inte heller en riktigt bra beskrivning över den röda nyansen. Egentligen borde jag kanske säga "rödbetsfärg" för det är nog närmaste nyansen.

'White Cap' Foto Ann-Sofie B Fallgren


En mycket mörkt röd pion är 'Buckey Belle' (reg 1956, Walter Mains). Denna röda nyansen har brunt i sig o blir väldigt mörkt, djupt vinröd färgnyans.

'Buckey Belle', Foto Ann-Sofie B Fallgren


Ytterligare på ett exempel av en mörkt mörkt röd färgnyans är 'Hot Chocolate' (reg 1971, Sass).
Den beskrivs ibland som choklad-röd-brun, ibland "röd".

'Hot Chocolate' Foto Ann-Sofie B Fallgren

Black Beauty (reg 1924, Berneche)  är också ett exempel på brunröd nyans. Man kan säga att den bleknar till röd när den mognar. Detta är förmodligen pionen med den mörkaste röda nyansen tillsammans med 'Chocolate Soldier'.


'Black Beauty' dag 1 och dag 3 då den bleknat något. Foto Ann-Sofie B Fallgren


'Merry Mayshine' (reg 1994 Saunders/Smetana) blommar tidigt på säsongen. Den beskrivs oftast som "djupröd". Den håller den röda nyansen under hela blomningsperioden.

'Merry Mayshine' Foto Ann-Sofie B Fallgren


Chocolate Soldier (reg.1939, Auten) blev stor förälskelse första gången jag såg den! Och sen blev det flera pioner utav den mörkt röda nyansen. Den håller sin mörka nyansen under hela blomningen.

'Chocolate Soldier' Foto Ann-Sofie B Fallgren

Det är inte lika vanligt med röda Itohs, men jag har i alla fall hittat denna 'Scarlet Heaven' (reg. 1999, Roy Anderson). Den har en mycket mörkt röd nyans. Jag tycker den har ett sammetsliknande skimmer över sig. Alldeles bedårande vacker!

'Scarlet Heaven' Foto Ann-Sofie B Fallgren



Hur ska jag våga välja färger o nyanser?

Så om man tänker sig att man vill göra en plantering med "bara röda pioner" så kan det bli en riktigt utmaning. För många röda pioner tillsammans, i samma trädgårdsland kan bli något för mörkt o blommorna kommer inte fram. Fotot är taget för ett par år sedan o då märkte jag att det behövde planteras in med vit färg för att de röda pionerna ska kunna synas till fullo.

Foto Ann-Sofie B Fallgren

För att få fram varje röd pions bästa sida bör man plantera in vita pioner eller andra vita perenner. En favorit hos mig är den vita stjärnflockan, stormhattsranunkel, prästkragar och dubbel mattram. Det är även lätt att hitta kompletterande i samma nyanser som mörkröda i tex alunrot, stjärnflocka o solbrud.

Det går att var lite mer vågad i kombinationen bland de mörkt röda nyanserna o blanda med pastelltoner i aprikos el svagt gult. Eftersom jag syr lappteknik så jobbar jag mycket med färgkombinationer när jag väljer tyger. Där kan man ibland finna en del kombinationer som man tidigare inte tyckt passar, men som blir väldigt vackert när man syr ihop löparen eller täcket.
Vem skulle säga att brunt matchar med turkos eller limefärg med mörkt lila?

Det spelar ju mindre roll om du har en tidig blommande cerise pion som blommat över när den mörkröda startar sin blomning. Bland Itoh pionerna finns flera sorter som öppnar sig med mörk rött o bleknar till aprikos såsom tex 'Julia Rose'. Det blir verkligen vacker färgsprakande när den blommar!


Jag har flera röda pioner o du kan gå in o titta på dem på min hemsida som du hittar här:
http://pionlyckan.se/

Och ännu fler hittar du i Svenska Pionsällskapets pionregister som du hittar här:
https://pionisten.se/

Odlare som oftast har bra beskrivningar o realistiska foton är t.ex Warmerdam https://uk.paeoniapassion.com. Du klickar dig vidare till "Catalouge" där du finner alla deras sorter som de odlar. Eller klicka på denna länken:
https://uk.paeoniapassion.com/resultaat.asp?lijst=1

samt odlare Riviere som också har en bra hemsida med många bilder
https://pivoinesriviere.com








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar