måndag 11 december 2023

 

Pioner ger mig Lycka

 

För mig finns pionerna
med mig hela året - inte bara under blomningen. Jag planterar dem alltid på hösten. Då börjar det med att försöka skapa bästa förutsättningen för att pionen ska växa o kanske blomma redan året därpå. Under vintern kikar jag till plantorna o ser så att de mår bra. De nyplanterade får ibland granristäcke när kölden kommer. Tidig vår börjar "näsor" komma fram - det är anlagen för stänglarna o då kikar jag så att de växer lagom. Naturligtvis är den allra viktigaste perioden när de blommar mellan maj-juli. Då tar jag mycket foton, upplever doft, tittar o jämför höjd, blomform mm.





   Mitt på vintern sitter jag o njuter o tittar tillbaka på foton, letar o drömmer efter nya sorter. Ja, det är alltid "Pion-år" här. Man kan bli allt när det gäller pioner från "livsnjutare" som älskar doft o färg, till "detaljist" som dokumenterar allt om sorterna och "nörden" som väger den köpta pionroten o räknar "näsor" i mars! Jag är allt av det där - jag är en passionerad pionist av ren glädje! Och det som är så härligt är att det alltid finns något nytt att lära sig!



  Det är faktiskt på det sättet att jag ser varje pionplanta som en individ. De blir lite som om de vore våra gäster - pysslar om lite extra så att de mår bra, speciellt när knoppen brister o blomman frigör sig.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar