måndag 10 april 2017

Frösådder kikar fram i vårvärmen!

FRÖSÅDD ÄR LIKA MED TÅLAMOD, TÅLAMOD o LITE MER TÅLAMOD!

 
Jag har odlat pioner i många år eftersom det redan fanns ett par plantor när vi flyttade hit år 1990. Men jag har inte sysslat med frösådd av pioner så länge. Första året som jag verkligen läste på om hur man borde göra var 2012.
 
Jag köpte fröer genom Konnässörsklubben, Göteborgs botaniska. De första sorterna som petades ner i kruka i januari 2012 var P. Peregrina var. romanica, Turkisk pion samt en hybrid svavelpion P x Chamaeleon. Efter ett år i krukor kunde jag se att flera hade grott! Vilken lycka!
 
Efter hand som fröerna grott har de blivit omskolade till större kruka, vidare till öppen jord i pallkrage. I höstas var det dags att plantera dem till den tänkta växtplatsen.
 
Paeonia x chamaeleon. Hybrid svavelpion
P. Suffruticosa, Buskpion frösådd 2012
 
 
 
Paeonia Peregrina var. romanica, Turkisk pion



När väl de första pionfrösådden hade grott o jag hade lyckats så har det fortsatt av bara farten.
Varje år köper jag några fröer o så har jag även skördat o sått av egna sorter. Jag har även då prövat lite olika sätt att starta frösådden. Enklast metod är att stoppa ner fröet i jord i kruka.
Men då kan det ta 1-2 år innan du ser grodden.

Genom att lägga fröer i fuktig mossa eller vermaculite som förvaras i burk i rumstemperatur
kan du "korta in" ett års väntan. När pionfröerna legat i den fuktiga mossan så kan groddar kika fram.
Bäst är att använda färska fröer o de får du ju under hösten.
Då placerar du dem i kylen för att grodden inte ska utveckla sig för snabbt mitt i vintern.
I mars/april är det så dags att plantera grodden i jord i kruka (eller direkt i pallkragar).
Sen får man vänta 3-4 år tills man får se den där första lilla knoppen.
Då är lyckan fullbordad!

P. Tenuifolia, Dillpion, frösådd 2012 har knopp!
Hurra! Hurra! Hurra!



Denna buskpionen är också frösådd 2012 men har kommit längre i sin utveckling.
Den har sin första knopp i år!












Här kommer några av de frösådder som kommit upp.



P. Daurica ssp coriifolia, Kaukasisk, Frösådd 2012


P. Suffruticosa, Buskpion frösådd 2012



Paeonia Mairei, Glanspion, frösådd 2013



P. Veitchii, Rosenpion frösådd 2015


När man tar fröer så skriver man upp namnet på den pionen där frökapseln fanns.
I det här fallet är Blushing Princess moderplanta.







 Blushing Princess, frösådd 2014.
 Det är öppet pollinerade fröer o därför vet jag inte exakt hur blomman kommer te sig. Den kanske blir exakt likadan som moderplantan
eller får den drag av den pollinerade plantan.














 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar