måndag 29 januari 2018

Våren är på G även 2018

 
I höstas blev det inte så mycket pionfröer som jag hoppats. Men några kunde jag skörda o de har legat i burkar med fuktig mossa respektive vermiculite.
Ikväll har jag tittat till burkarna o visst - det har kommit groddar! Lycka!
 
Nu kommer jag placera de med groddar i kylskåp så att utvecklingen bromsas upp.
Det är ju bara januarimånad ännu o det är lite för kallt att ta dem till kruka o placera i växthus. Men om några veckor kommer jag plantera den i krukor med jord.
 
 
 



Fröet har skördats från pionsorten som heter Caroline Mather (P. Lactiflora) o det blir den som är "moderplantan". Däremot vet jag inte vilken som pollinerat o räknas som "pappa". Pollen kan ha kommit från samma planta, eller någon närstående planta.
 
Om man vill ha kontroll på pollineringen så är det bäst att själv göra pollineringen med hjälp av pensel. Och därefter omgående sätta ett skydd över blomman så att inte insekter gör ytterligare pollinering. Men - dessa fröer är "öppet" eller "spontant" pollinerade.

Frösådden kan ha mycket likheter med moderplantan - men det är alltså inte längre 'Caroline Mather' utan en onamnad frösådd. Jag kan välja att ge den ett namn som jag själv tycker om. Allra först vill jag se hur plantan utvecklas o vill se första blomningen.
Men det kommer dröja ytterligare 3-4 år tills den första knoppen slår ut!
Tålamod!
Ja, kanske namnet "Patience" kan bli passande.....
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar