fredag 6 januari 2017

Välkommen!




Ta ett djupt andetag.

Välkommen in i min trädgård fylld med pioner!

Mitt trädgårdsintresse har alltid funnits. Jag är uppväxt m lantbruk som mina föräldrar drev o odlingen var helt enkelt ett naturligt inslag.

Min passion för pioner startade för flera decennier men möjligheten att verkligen börja samla på dem dröjde tills ungefär 2005.

När jag planterat klart nya pioner kan jag räkna in drygt 220 sorter, plus dubletter o frösådder. Det finns alltid plats för en till o en till......


Vi bor på landsbygden i ett hus som restes upp 1882. Vi har en stor tomt o trädgård o då blev pionen ett självklart val med sina stora, rejäla blommor o buskar.

Framförallt  blev gamla trogna doftpioner.

Jag har sökt kunskap i böcker, internetsidor, föredrag, frågat trädgårdsmästare, odlare o fått egen erfarenhet genom åren o tänkte nu samla detta på denna sidan.

 

Ordet 'lycka' har flera betydelser.

Som uppväxt på lantbruk är man van att använda ordet "lycka" för mindre beteshagar.

Här drevs det förr bondgård med "kalvalyckor" där det nu är trädgård. I Halland har vi ju nära till det danska språket o ordet lycka kommer från lukked- stängd, inhägnad.

 

Lycka är också just den känslan man får när pionknoppen brister o jag får se, dofta, uppleva en pion för första gången.

Eller när en frösådd visar sitt hjärtblad.

Det är lycka att få vara pionodlare helt enkelt

  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar