fredag 20 januari 2017

Pionen som snittblomma

Pionen som snittblomma

Finns det något mer underbart än att ta in en bukett pioner
som fyller hela huset med väldoft?
 
Vildarterna brukar inte vara så hållbara.
Det finns en del pionsorter som är mer hållbara än andra.
Det återkommer jag till.
 
5-7 dagar håller sig buketten om du sköter om den bra.


Det behövs inte många pioner i buketten när de är så här stora!
 
Men ett par tips att tänka på för att helt enkelt få dem mer hållbara är.
 
Skörda buketten antingen tidigt på morgonen.
Knoppen ska vara "bristningsgränsen" alltså att du ser lite av pionens kronblad.
 
Skär av stjälken precis ovanför ett blad.
Ta av blad så att inga blad hamnar under vattenytan för då ruttnar dem.
 
Byta helst till friskt vatten i vasen varje dag, absolut varannan dag.
Om du har möjlighet så ställ vasen svalt under natten.
 
 
 
Duschesse de Nemours o Sarah Bernhardt är underbara doftbomber!
 
 

Blomnäring i vasen

Jag brukar använda någon form av extra snittblomslösning i vattnet. Antingen tar jag blomsternäring eller tillsätter jag 1 msk socker och ½ tsk ättika per liter vatten.
Ättikan hindrar bakterier i vattnet o sockret hjälper blomknoppen att öppna sig.
Det finns många fler olika sorters "husmorsknep" o du kan pröva dig fram.
 
 
 

Torka pioner

Det är faktiskt enkelt att torka pioner. När pionen precis öppnat sig så skär du av stjälken. Gör en bukett, eller häng en o en upp och ner i torrt rum.
En del sorter är något bättre för detta ändamål. Några sorter håller färgen bättre än anda. En del vita sorter kan bli bruna vilket inte är så vackert...
Det är bara att prova sig fram. Jag ska försöka komma ihåg att sätta en namntejp på sorterna som torkas 2017 så att jag säkert kan säga vilka som är bra.
 
 
 
Här hänger alltid några buketter på tork o det är helt underbart när man kan sätta fram en bukett torkade pioner mitt under höstrusket!
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar