lördag 14 januari 2017

Frökapslar o frösådd




Fröer av pioner

 
För 5-6 år sedan prövade jag att så fröer av mina pioner. Det lyckades bra!
Jag hade bara lite vagt hört talas om att man visst kunde fröså pioner -men trodde det skulle vara svårt.
Men det var ju lätt som en plätt! Det tar bara lite tid fr frö - planta.
Så på så sätt kan jag säga att fröså pioner är enkelt bara man har tålamod.
 
Det finns några olika metoder att gå tillväga.
Jag ska visa de tillvägagångssätt som jag prövat nämligen direktsådd o sådd i vitmossa.
 
De första fröer som jag sådde köpte jag via Konnässörsklubben, Göteborgs botaniska. Sen har jag prövat att så egna fröer o köpta genom trädgårdsföreningar o privata gåvor.
 
 
 

Alla pioner ger inte fröer

 
Alla pionsorter är inte fertila, ger inga fröer. En del av de sorter som inte är fertila fr ändå frökapslar men de innehåller endast s.k blindfröer. De som kallas blindfröer är röda o kan slängas bort - det kommer aldrig kunna gro.
Man kan oftast ta reda på via internet vilka sorter som ger fröer.   
 
 
 

Att spara frökapslar tar näring fr pionplantan!

Jag brukar spara en del frökapslar eftersom jag tycker de är så vackra. 
Dels sparar jag några för att så fröerna men dels sparar jag för att använda som torkade dekorationer. Men nackdelen är att frökapslarna tar näring från pionen.
 
Lämna inte frökapslar på unga plantor för det kan störa dess tillväxt!
 
År 2016 sydde jag små påsar som jag trädde över frökapseln så att inte fröet bara skulle hamna på backen. Det fungerade riktigt bra o alla fröer där kapslarna hann öppnas så fångades dem upp i den lilla påsen.
Påsen måste vara luftigt så att inte frökapseln blir förstörd av fukt.
Jag köpte en bit "tyll" från den lokala tygaffären.
 Jag klippte dem i lagom stora bitar med en kanal för snöre i ena kanten. Sen sydde jag ihop dem till små påsar där jag kunde dra ihop snöret runtom frökapseln.
 
 

 
 
 
 

Öppet pollinerat

Om du köper fröer kan det stå "öppet pollinerat" vilket betyder att ingen vet hur fröplantan kommer att se ut eftersom man inte vet vilka pioner som pollinerat.
Mina egna fröer är helt "öppet pollinerat" o därför vet jag inte alls hur det slutliga resultatet kommer att se ut - men det tycker jag är kul.
I de flesta fall om du köper fröer så handlar det om öppet pollinerade.
I princip är Itoh pioner aldrig fröfertila - men de får jättefina frökapslar
 
Om man köper fr tex botanisk trädgård kan det stå "sortsäker" o
då vet man vilken pion den pollinerats med.
Oftast särskiljer man på vildarter o har säker pollinering av dem
i de botaniska trädgårdar.
 
 
 

Det går att pollinera själv!

Du kan själv styra lite vilka du vill pollinera genom att stryka med en pensel på en pions pollen o stryka av det hos en annan pion. Därefter måste du isolera den befruktade pionen så att inte insekter "förstör" ditt arbete
genom att lämna pollen från andra pioner.  
 
 
 

Frökapslar utseende

Frökapslarna kan se väldigt olika ut o här kommer några axplock.
 
Frökapsel Merryshine

Frökapsel Garden Treasure (Itoh)


Fotokapsel fr Bartzella (Itoh)

Frökapsel fr Antwerpen (P.Lactiflora)

 
Frökapsel Diana Parks  (hybrid)
 

 
 

Frökapsel Pink Vanguard (hybrid)

 
 
Frökapsel Empire State (P.Lactiflora)

Frökapsel fr Red Charm (hybrid)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar