lördag 14 januari 2017

FRÖSÅDD

Skörda fröer

På hösten är det dags att samla in fröerna. Öppna frökapslarna o ta ur fröerna som oftast är beige, bruna eller svarta. Röda s.k blindfröer är inget att spara på.
Skriv etiketter med pionens namn där frökapseln suttit. Det är den som blir moderplantan. Lägg fröerna i plastburkar el små brickor o låt dem torka någon vecka. Fröer som ev skrumpnar under den tiden kan du slänga undan.
 
Om man inte har egna pionfröer så kan man köpa fr trädgårdsföreningar (om du är medlem). En del större fröfirmor brukar ha ett litet sortiment. Fråga grannar o vänner om de kan spara några frökapslar. På internet finns också möjligheter att köpa fr andra fröintresserade.
 
Frökapsel fr Red Charm
 

Frösådd direkt till krukan

Du kan välja att plantera fröet direkt i kruka.
Använd inte endast köpt jord utan blanda med trädgårdsjord fr din täppa.
Krukan bör vara ganska stor eftersom piongroddens rot blir lång.
Jag brukar blanda i en tesked vermaculite som ger näring åt fröets tillväxt.
Stoppa ner fröet i jorden - 2-3 cm under jordytan.
Tryck till jorden ordentligt o lägg ett lager grus överst.
 
Därefter låter du krukan stå utomhus i skyddat läge o väntar 1-2 år på att få se grodden. Jag använder pallkrage med ett nät ovanpå så att inte fåglar tar grodden när den kommer upp.




Frösådd i vitmossa
 
Den andra metoden gör jag inomhus i vitmossa.
Det finns flera internetsidor där det beskrivs hur man ska göra.
Och det finns säkert flera olika sätt att göra det på.
Här kommer min beskrivning i korthet.
 
Jag har köpt vitmossa som heter sphagnum i blomsterhandeln.
(Den används bl.a till orkidéer o sticklingar av olika slag)
Denna mossan köper man i torkade hoppressade "block"
o det går att återanvända den flera gånger. Jag vet att en del har prövat att använda vitmossa hämtad fr naturen o antar att det också kan fungera bra,
men har själv inte provat det.

Ta en plastburk eller tätslutande plastpåsar och lägg i fuktig vitmossan däri. Vitmossan ska inte vara för vått så att det rinner av den - utan fuktigt.
Lägg i fröerna, skriv en etikett med moderplantans namn.


Fröerna läggs i den fuktiga vitmossan.

 
Sätt på locket o ställ burken i ett rum där du inte helt glömmer bort den.
Jag brukar ställa dem ovanpå element, men en bokhylla går också bra.
Jag har även prövat att lägga fröer i burk o täckt med vermiculite o sprayat över med vatten för fuktighet. Det fungerade också bra - men kanske jag hade nybörjartur....
Jag ska pröva att göra på det sättet fler gånger för att säkert kunna säga
 att det är minst lika bra som vitmossa.

Täck fröerna m mossa.

 
Kolla med jämna mellanrum så att vitmossan inte torkar upp.
Efter 2-3 månader kommer groddar fram.
Detta sker oftast mitt i vintern o då går det inte att plantera ut dem!
Då lägger du fröerna m utvecklade groddar i kylskåpet.
Hanteras försiktigt så att groddarna inte råkar gå av!
 
På det sättet lugnar du ner utvecklingen på fröet.
I slutet av mars o april är det lämpligt att plantera groddade fröer i krukorna. 

Med denna metoden tjänar man oftast 1-1.5 år o
därför tycker jag så klart att den är toppenbra!




Plantering av frö med utvecklad grodd.

Var mycket försiktigt med hanteringen så att inte grodden går av.
Om den går av är det dessvärre bara att slänga...
 
Placera fröet i mitten på krukan, 2-3 cm under jordytan. Fyll på med jord, vattna o låt jorden rinna av. Därefter kan du fylla på med ytterligare jord då den packats lite efter bevattningen.
Sen ställer du ut krukan - återigen i skyddat läge, lite skuggigt.
Under sommaren får du titta till din planta så att den inte står för torrt. Och titta så att inte roten växer så det knakar....
 
 


Grodden har kommit fram! Vilken lycka!
Nu ska frögrodden planteras i kruka med jord.


Utplantering av småplantor


Låt tillväxten fortsätta o antingen år 2 eller 3 är det dags att plantera ut fr krukan.
Jag brukar plantera ut antingen i en pallkrage eller en skyddad plats på friland. Utplanteringen gör jag ganska tidigt på hösten - i september. Men det händer att det är torrt under hösten så ha koll på dina småplantor så att det inte torkar ur!
I övrigt gör du som vid vanlig pionplantering med en liten upphöjd kupning.

Det är bra att kolla över samtliga pionfrökrukor så att inte krukan är för liten. Då är det bra att göra omplantering till större kruka antingen i september eller tidigt på våren i mars/april.

När hjärtbladet kommer är det lycka!
För att inte tala om den dagen då du kan plantera ut dina frösådder!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar