fredag 20 januari 2017

Planera blomning från maj till juli


Blomningsperioder

Man delar in pioner i huvudsak tre blomningsperioder, Tidig, Mellan, Sen.        
När man köper en pion brukar det anges T, M, S. Ibland förfinas tidsperioden med "extra tidig", sen-mellantid osv.
 
Jag tycker det är intressant att jämföra blomningsperioden fr år till år o skriver upp när blomningen startar. Det kan skilja 2-3 veckor på blomningen beroende på hur vintern o vårvintern varit. Pionen är som sagt mycket tålig men jag har märkt att här kan just den starka vårsolen vara till problem.
 
Vårsolen väcker upp pionen som börjar växa i mars/april - men det kan komma kalla nätter ända in i maj månad.... Det kan ge frostskador i synnerhet på buskpionernas knoppar. Även doftpionens knoppar kan bli svarta o torka in -  men det är vid enstaka tillfällen som detta hänt o aldrig drabbat alla plantor.
 
 

Pionblomning från maj - juli

Genom att välja pioner med olika blomningsperioder så kan man
få se blommor från maj - slutet av juli.
Buskpioner o vildarter startar blomningen i början av maj. 
Därefter följer bondpion o efter dem startar doftpioner o itoh.
Genom att välja olika arter, ta reda på olika sorters egenskaper så kan du få blomning 10-12 veckor.
 
Det finns tusentals sorters pioner att välja på,
 så det är bara att sätta igång o fundera på vad man tycker om....
Och samtidigt kan jag ställa mig frågan - varför ska jag välja?
Det är bara att skaffa sig de pionerna som man bara faller för!
Och man kan falla för väldigt många!
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar