tisdag 10 januari 2017

Då var det bestämt att jag också ska börja blogga


Ja, en kväll bestämde jag att det var dags för mig att börja blogga o särskilt om mina älskade pioner! Jag har alltid haft ett stort intresse av trädgård o blommor. Som tonåring arbetade jag på helger o sommarlov i den lokala handelsträdgården. Då gjorde jag ett eget trädgårdsland i mina föräldrars boning. När min man o jag många år senare skulle flytta från lägenhet var mitt krav - en stor trädgård. Och så blev det.

Och jag har verkligen älskat att odla allt möjligt. Det blir sommarblommor, grönsaker, kryddor men främst perenner o i synnerhet pioner. När våra barn blev vuxna vågade jag satsa rejält på pioner. Innan dess var jag lite rädd för alla fotbollar o annat som kunde hamna i rabatterna. Pioner är extremt tåliga - men kanske inte så tåliga att de tål långskott med fotbollen....

Min kunskap har jag fått främst genom att läsa trädgårdstidningar, trädgårdsböcker o samtal o möten med vänner med samma intressen. När datorn kom in i bilden i slutet på 90-talet blev det att googla o hitta fakta fr hela världen. Och så har jag prövat o testat mig fram. Ju mer jag lärde mig desto mer ville jag veta! Och så är det än idag! Och nu har jag väl känt att jag också har fått kunskaper som jag gärna förmedlar vidare.

Det finns flertal olika sorters pionarter i världen. Jag har inte tänkt gå in i någon art-djupdykning o exakt biologi av blomman, eftersom det numera finns det många bra faktaböcker o internetsidor. Men jag ska försöka guida dig o presentera de olika arterna som jag har mött o planterat. Samt försöka lotsa dig bland saker som är viktiga för att t.ex. särskilja arterna. Tips som gäller specifikt för de olika arterna.

Jag tänker o lever nära inpå pioner i princip varje dag! På våren ser man de komma igång o i maj-juli är det intensiv blomning. På hösten klipper jag ner bladen. Men - då är inte säsongen slut. Då tar frösådd vid, planering av flytt o kanske nya inköp tillkommer. I februari är det dags att beställa pioner - men de anländer o planteras under hösten. Under vintern tar jag tag i att sortera in de hundratals foton som jag tagit under säsongen. På det sättet finns pioner med varje årstid, varje månad, varje vecka, ja- varje dag! Jag blir lycklig av alla mina pioner o därmed är bloggnamnet självklart: Pionlyckan! Lyckans pioner! Lyckliga jag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar